Scoren met direct mail? Met deze tips gaat het je lukken!
Nu de meeste bedrijven zich op een online marketing richten, is direct mail een steeds interessanter middel geworden om je doelgroep te bereiken en klanten te werven. Maar je behaalt niet zomaar succes met direct mail. In dit blogartikel geven we je een aantal tips waarmee het een stuk eenvoudiger wordt om te scoren met een mailing per post.
Stap 1: Definieer je doelgroep
De eerste stap is om in kaart te brengen wie jouw doelgroep is. Definieer je doelgroep zo gedetailleerd mogelijk, denk aan kenmerken zoals:
- Leeftijd
- Beroep
- Van welke services ze blij worden
- Inkomen
- De manier waarop ze aangesproken willen worden (met u of je)
- De hoeveelheid informatie die ze willen hebben om een besluit te kunnen nemen over de aankoop van jouw product of dienst
Alle kenmerken bij elkaar noemen we een persoonsbeschrijving, ook wel een ‘persona’ genoemd.
Stap 2: Bepaal je Call To Action (CTA)
De volgende stap is om te bepalen welke gewenste actie je doelgroep moet nemen. Kies altijd één actie zodat er geen onduidelijkheid ontstaat over wat je ontvanger van je direct mail moet doen. Een Call To Action kun je urgenter maken, bijvoorbeeld door:
- Een beperkte geldigheidsduur aan de actie te koppelen
- Een beperkt aantal beschikbare plaatsen of beperkte voorraad beschikbaar te stellen
- Aan te geven dat het om een eenmalige actie gaat
Zo laat je de call to action opvallen
Om ervoor te zorgen dat de call to action extra opvalt kun je het volgende doen:
- De Call To Action omcirkelen
- Een pijl naar de call to action laten wijzen
- Naast de CTA een foto van een persoon plaatsen die naar de CTA kijkt
De call to action moet je altijd een opvallende kleur geven. Je kunt testen of de kleur opvallend is door je ogen bijna dicht te doen en door je wimpers naar de mailing te kijken. Als de CTA direct opvalt dan weet je dat je goed zit.
Stap 3: De boodschap: AIDA
De beste manier om je boodschappen zo in te richten dat de ontvanger hem helemaal uitleest, is door gebruik te maken van een bepaalde formule, zoals de AIDA-formule. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Als je het lastig vindt om je boodschap aan de hand van een formule op te bouwen, raden we je aan om een specialist in direct mail te vragen om het werk uit handen te nemen. Direct mail specialisten zijn dagelijks in de weer met mailings en weten als geen ander hoe ze een goede boodschap moeten opbouwen.
Stap 4: De verzending
Voor wat betreft het verzenden van een direct mail is het met name van belang dat je de openingskans van de envelop zo groot mogelijk maakt. Dat kun je doen door bijvoorbeeld een weggever in de envelop te stoppen waardoor er een bobbel ontstaat die de nieuwsgierigheid opwekt bij de ontvanger.
Een andere manier waarop je de aandacht kunt trekken is door bijvoorbeeld met een onderscheidende kleur envelop te werken. Op die manier val je veel meer op tussen de stapel post en wordt de openingskans een stuk groter.
Tot zover onze tips voor het scoren met direct mail. Heb je zelf nog een andere tip waarvan je weet dat hij goed werkt? Schroom dan niet om hem met ons te delen. Alvast bedankt.